Reklameskatten

Arne Garvang Gyldendal 2016 59 anmeldelser

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Jonas

Jonas

Skrevet av 3. oktober 2016 av Jonas på Hyllestad skule

REKLAMESKATTEN
«Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage reklame, ordentlig reklame, videoer som går på alle de store kanalene. De kan nesten ikke tro sin egen lykke, men snart begynner alt presset å føre til forskjellige ting i gjengen og i familiene deres, ting de ikke har kunnet forutse.» (frå uprisen 2016)
Sånn let introduksjonen til «Reklameskatten» og i mitt syn syns eg boka er svært god og interessant å lese. Forfattaren har gjort ein god jobb med å variere språkelege verkemiddel og har verkeleg knekt koden med å få det sjå ut som att det faktisk er kanskje ein ungdom som fortel om sine eigne liv. Eg kunne leve meg inn i boka på alt. Den var ikkje super spennande men du blei nysgjerrig om det kom til å gå bra til slutt om dei kom til å fortsette med suksessen eller legge prosjektet på hylla.
Reklameskatten er både interessang og litt morosam og eg vil gje den eit sterkt terningkast 5. Grunnen til att den ikkje for ein 6 ar er fordi eg syns det var litt treig start men etter kvert blei den berre beire og beire. Denne boka handlar både om vennskap, kjærleik og homofil følelsar i tilegg til att dei får enorme pengesummar.


Haakon

Haakon

Skrevet av 3. oktober 2016 av Haakon på Hyllestad skule

Reklameskatten
Denne boka er ei humoristisk som handlar om fire ungdommar som lagar reklame. Dei byrjar med å lage ei reklame for ein brus som blir laga av eit lokalt firma, «Graf&Reksten».
Boka starta på ein veldig morosam måte, men begynte etter kvart å dø ut litt. Første halvparten av boka var morosam, men i andre halvparten var det litt sånn at det same gjekk opp igjen heile tida. Den var ganske kjedelig på slutten, og det skulle helst vore ein spenningstopp. Eg blei litt forvirra av og til fordi det var forskjellige personar som snakka i kvart kapittel.
Eg gir denne boka terningkast: 3


Gabriel Hesjadalen

Gabriel Hesjadalen

Skrevet av 29. september 2016 av Gabriel Hesjadalen på Stor-Elvdal ungdomsskole

Morsomt om reklame

Hva skjer når fire ungdommer får hundretusenvis av kroner på sin egen konto?

Denne boka handler om fire venner som går på ungdomskolen, som er opptatt av reklame på både TV og radio. De har ventet på arbeidsuka der de skal lage ett eget akselselskap. Uka kommer og de tenkte at de kan lage en reklame for firmaet «Graf&Reksten» som står bak den nye «Spinal-Flush» brusen. Reklamen kommer på lokal TV, men det de ikke vet er at de etter noen dager har fått en unik mulighet til å lage «ekte» reklame på «ordentlig» TV. De for et forsøk til å lage reklamer for tusenvis av kroner.

Denne boka synes jeg er en veldig god bok, fordi det dreier seg ikke bare om hva som hender i en ungdoms liv. Det dreier seg også om noe uvanlig som skjer når de får inn mange penger på konto, og om kjærlighet på uventede stier når den du er forelska i, viser seg å være forelska i tvillingbroren din.

Dette er en bok som tar for seg både vennskap, kjærlighet og homofili. Jeg synes alle ungdommer mellom 12 og 15 burde lese denne boka. Jeg synes denne boka burde bli nominert til uprisen, fordi den både er en veldig god bok og boka tar for seg et veldig godt budskap, der homofili er innblandet.

Derfor gir jeg denne boka en terningkast: 6


Andreas Kalleberg

Andreas Kalleberg

Skrevet av 29. september 2016 av Andreas Kalleberg på Farsund barne- og ungdomsskole

En filler-bok

Reklameskatten er en bok ment for ungdom som handler om en vennegjeng på fire stykker som finner den såkalte «Reklameskatten». Det starter med et skoleprosjekt hvor de skal lage en reklame for et produkt, men blir senere en hel jobb. Boka handler om hovedpersonene Putte, Jacka, Roland og Bille og hvordan de takler presset.

Den starter litt tregt, men hovedhandlingen er der hele tiden. «Reklameskatten» er ikke så interessant og jeg følte den var lett å legge fra seg. Dette kan ha vært på grunn av skrivemåten. Boka består for det meste av korte setninger og slangen føltes tom. Den har ingen bestemte spenningstopper, noe som får boka til å virke som en lang filler-bok. Det skjedde ikke mange dårlige ting, og boka endte som antatt. Det er ingen virkelige utfordringer bortsett fra stresset, og jeg klarte ikke å fordype meg i boka. Romansen føltes lite planlagt, og karakterene var blanke i mine øyne.

Boka er original, det skal den ha. En bok som handler om ungdommer som lager reklame, kan bli en god bok, hvis den gjøres riktig. «Reklameskatten» føltes ikke som en bok for ungdom, men heller en bok for de yngre, rundt 11-12. Hvis man ønsker en lettlest bok som ikke stresser deg med å lese den ferdig, er dette boka for deg.

For å være helt ærlig, så er ikke boka så troverdig. Det at noen faktisk lot barn få lage reklame for produktet deres er nokså uvanlig, men at de faktisk bruker den og tjener godt på den? Nå er vi litt langt ute på jordet, synes jeg. Og det at hver reklame blir bra, gjør ikke akkurat boka mer troverdig. Barn pleier ikke å få sånne godt betalte jobber på den alderen.

Jeg mener at språkbruken trekker boka ned noen hakk. Vanligvis når jeg leser en bok blir jeg en del av historien, ofte fordi jeg kjenner meg igjen. Beskrivelsene er ofte levende og fargerike, men denne boka føles død. Dialogen har sjeldent noen virkelige følelser i seg, og alvoret blir dempet av det. Ordene virker tomme. Det virker ikke som om forfatteren har lagt sjelen sin i boka. Det er kanskje grunnen til at boka føles så blank.

Det virker som om forfatteren ville prøve å lage en bok som handler om at rikdom og berømmelse fører til stress. Om det er det Arne Garvang vill fram til, vet ikke jeg. Jeg, en ungdom, klarte ikke å relatere til noen eller noe i boka. Det beste med boka er at du «ser» historien fra forskjellige synspunkter, så det blir litt variasjon og et større spillerom. Noe som irriterer meg med historien er mangelen på beskrivelser. Leseren må skape sitt eget bilde av området, uten hjelp av forfatteren. Det er bra å måtte bruke fantasien sin når man leser, men noen ganger er det fint å kunne lese en detaljert beskrivelse. Jeg synes at barn fra 11 til 12, kanskje også 10, kunne lest boka. Den er lettlest, så den passer for folk som sliter litt med lesing. «Reklameskatten» er ikke så ille, men jeg synes at den er et stykke fra i å kunne bli nominert til uprisen, i hvert fall å vinne.

Terningkast: 3


Jørgen Rønsberg

Jørgen Rønsberg

Skrevet av 29. september 2016 av Jørgen Rønsberg på Vikhammer ungdomsskole

Skoleprosjekt, eller ..?

Boken er en drama og humor bok.

Reklameskatten er en drama og humor bok som man fort lever seg litt inn i.

I boka blir du kjent med Putte, Jacka, Bille, Roland og Granberg. Dette er en gjeng som elsker å se på reklame. De får et prosjekt på skolen der oppgaven er å ordne en reklame for ett eller annet. De ordner en super reklame og den reklamen er det mange som har sett. De blir kjente og får flere tilbud…

Boka starter og er bygd opp som en vanlig ungdomsbok, slik at boka starter nesten rett inn i handlingen og det kommer nye ting ofte. Boka starter også med litt beskrivelse av hvem som er med i den og hvordan de er. Det er ikke en bok som har en veldig stor spenningskurve. Samtidig er det helt klart noen høydepunkt i boka, som gjør handlingen spennende.

Noen ganger så hadde jeg en liten ide om hva som kom til å komme seinere i boka, men det var ikke hver gang at det skjedde det som jeg forventet, så flere steder var boka ganske uforutsigbar og. Boka slutter litt overraskende samtidig som den slutter litt som forventet også. Jeg mener at jeg skjønte at boka ville ende snart, men den slutta litt fortere enn jeg trodde.

Boka fungerer veldig bra som helhet, og hele boka henger sammen veldig bra. Boken er litt original, siden det er skrevet en skjønnlitterær bok om reklame. Det har jeg nemlig aldri sett før. Boka er sannsynlig ut ifra hvem hovedpersonene er og hvordan de oppfører seg. Boka var lettlest, fordi den ikke hadde så mange fremmedord og fordi handlingen var lett å forstå. Reklameskatten handler egentlig om hvordan et skoleprosjekt kan utvikle seg til noe stort.

Jeg gir boka en sterk 5-er fordi det er mye høydepunkter og det skjer nye ting hele tiden. Det var lite som manglet for at boka skulle bli komplett etter min mening. Boka fikk ikke 6, fordi en 6-er bok burde være enda mer original og burde gått enda mer inn i detalj. Boka burde også vært noe lengre enn den er(litt tjukkere), fordi det er noen ting du ikke får svar på som jeg gjerne skulle hatt svar på.

Vis flere anmeldelser

Til toppen