Reklameskatten

Arne Garvang Gyldendal 2016 59 anmeldelser

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Emil Hvesser

Emil Hvesser

Skrevet av 15. januar 2017 av Emil Hvesser på Hovedgården ungdomsskole

''Fire kjempeheldige ungdommer''
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang

''Tenk hvis du kunne fått mer penger en du overhodet kunne drømt om''.

I disse 220 sidene får du høre om de fire ungdommene Jacka, Roland, Bille, og Putte. I norsken får de i oppgave om å produsere eller selge noe.De oppretter reklamebyrået CiA. De bestemmer seg for å lage reklamer for brusen Spinal Flush. De starter med å sende reklame på lokal tv, og det gikk veldig bra for disse fire. De vokser til et veldig høyt nivå og de får inn mer penger enn de kunne drømme om.

I starten av boka skjer det veldig lite og du må lese et godt stykke før det skjer noen ting. Etterhvert blir det til tider vanskelig å følge med fordi ''jeg personen'' byttes etter hvert kapittel. Boka slutter også brått fordi jeg tenker jeg er midt i boka.

Jeg syntes at boken var motiverende å lese på starten, fordi da blir du kjent med ungdommene. Så må jeg tvinge meg igjennom resten. Det er lite konflikter som oppstår, noe som gjør boka veldig kjedelig etterhvert. Det er også veldig vanskelig å henge med fordi at etter vært kapittel så byttes ''jeg personen'' mellom disse fire ungdommene og en lærer.

Denne boken er verdt å lese hvis du er mellom 10 til 15 år. Men jeg syntes ikke at den burde blitt nominert til årets upris fordi den er vanskelig og komme gjennom.
Terningkast: 3


Pawel Margielewski

Pawel Margielewski

Skrevet av 15. desember 2016 av Pawel Margielewski på Ringshaug ungdomsskole

Tittel: Reklame skatten.
Av: Arne Garvang
Boka handler om de fire ungdommene Jacka, Putte, Roland og bille. En dag får de i oppgave å selge eller produsere noe. De bestemmer seg å reklamere for det lokale brusfirma. Videre står det om hvordan reklamebyrået deres vokser til et ekstremt nivå
Boka var både spennende og kjedelig. Den foregikk fra forskjellige synsvinkler fordi den var skrevet som alle Divergent serie bøkene. Det var en del kapitler så man ble kjent med hvordan de tenkte. Derfor mener jeg at det var en bra og kjedelig bok. Noen synsvinkler var bra, og andre dårlig.
Mye av språket baserte seg på enkle tanker. Jeg mener dette passa inn i teksten fordi du fikk en type dagbok følelse. Akkurat som de fire hadde skrevet ned sine tanker i en dagbok.
Forfatteren valgte å gå dypere i en dagbokfølelse og å bygge mer på personligheten til karakterene. Dette førte til at det var som sagt tidligere svert enkelt språk. Det var få virkemidler og en dårlig leseropplevelse for de eldre.
Boka reklame skatten er derfor ikke på lista sammen med favorittbøkene mine. Den har bra storyline med god personlighet på karakterene. Dette fører dessverre til et enkelt språkbruk med få virkemidler. Boka passer derfor mest til ungdommen. Jeg mener at Boka fortjener å få en solid 4 i terningkast.


Vegard Knutson

Vegard Knutson

Skrevet av 15. desember 2016 av Vegard Knutson på Grimstad ungdomsskole 8. trinn

U-PRISEN
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang
En artig bok.
Reklameskatten er morsom og spennene bok om fire ungdommer som plutselig fikk mer penger enn de kunne drømme om! Den starter med at Putte, Jack og Rollen vil starte et reklamebyrå, og starter med og spørre et lokalt firma som selger brusen Spinal Flush. De får lage en prøvefilm. Etter hvert viser det seg at de har et talent for reklamefilmer og tjener mye penger.
Jeg syntes at boken var overaskende på noen måter, men også litt forutsigbar.
Jeg syntes den er morsom og kreativ, litt vanskelig å forstå i starten, og trekker litt ned på grunn av all banningen. Den er vanskelig og henge med i, på grunn av måten kapitlene er laget på, f.eks. at «jeg personen» bytter mellom Putte, Jack, Roland, Bille og herr Granberg for vert kapitel. Men ellers er det en veldig bra bok. Jeg mener at denne boken kan bli nominert til Uprisen 2016. Jeg gir den terningkast 4


thomas

thomas

Skrevet av 14. desember 2016 av thomas på Vikhammer ungdomsskole

Reklame skatten er en bok som handler om Jacka, Putte, Roland og Bille. de fire vennene prøver å lage reklame for ett skole prosjekt. i boken får du vite hvordan det går.
terningkast 4.


Eskil Johannes Ørum

Eskil Johannes Ørum

Skrevet av 14. desember 2016 av Eskil Johannes Ørum på Grimstad ungdomsskole 8. trinn

REKLAMESKATTEN av Arne Garwang

Boka handler om Putte, Jacka, Roland og Bille (fire venner), som får i oppgave på skolen i å lage et lite firma. Man skal lage ting og selge det, men Putte, Jacka, Roland og Bille bestemmer seg for å lage en reklame for selveste Coca cola, men så bestemmer de seg for å gå litt mer lokalt. De faller til slutt på brusen Spinal flush. De lager en avtale med et reklamefirma om at hvis reklamen er veldig god kan de sende den på TV. Dette skjer, og de blir mer og merberømte og rike. Presset fører til trøbbel i familien og gjengen.
Jeg syntes boka var ganske gøy fordi en av hovedpersonene (Roland) var veldig lik meg, og at handlingen handlet om å lage ting og penger. Det synes jeg er ganske gøy. Jeg syntes det er litt teit at forfatteren skriver ca. en side om ordet skeiv. Det er litt kult at de fire vennene bytter på å være jeg-person i hvert kapittel (noen få kapitler handler det om noen andre). Jeg syntes du burde lese den hvis du liker reklame eller penger. Jeg gir boka en firer.

Vis flere anmeldelser

[x] Lukk vindu
Andreas Kalleberg

Andreas Kalleberg

Skrevet av 29. september 2016 av Andreas Kalleberg på Farsund barne- og ungdomsskole

En filler-bok

Reklameskatten er en bok ment for ungdom som handler om en vennegjeng på fire stykker som finner den såkalte «Reklameskatten». Det starter med et skoleprosjekt hvor de skal lage en reklame for et produkt, men blir senere en hel jobb. Boka handler om hovedpersonene Putte, Jacka, Roland og Bille og hvordan de takler presset.

Den starter litt tregt, men hovedhandlingen er der hele tiden. «Reklameskatten» er ikke så interessant og jeg følte den var lett å legge fra seg. Dette kan ha vært på grunn av skrivemåten. Boka består for det meste av korte setninger og slangen føltes tom. Den har ingen bestemte spenningstopper, noe som får boka til å virke som en lang filler-bok. Det skjedde ikke mange dårlige ting, og boka endte som antatt. Det er ingen virkelige utfordringer bortsett fra stresset, og jeg klarte ikke å fordype meg i boka. Romansen føltes lite planlagt, og karakterene var blanke i mine øyne.

Boka er original, det skal den ha. En bok som handler om ungdommer som lager reklame, kan bli en god bok, hvis den gjøres riktig. «Reklameskatten» føltes ikke som en bok for ungdom, men heller en bok for de yngre, rundt 11-12. Hvis man ønsker en lettlest bok som ikke stresser deg med å lese den ferdig, er dette boka for deg.

For å være helt ærlig, så er ikke boka så troverdig. Det at noen faktisk lot barn få lage reklame for produktet deres er nokså uvanlig, men at de faktisk bruker den og tjener godt på den? Nå er vi litt langt ute på jordet, synes jeg. Og det at hver reklame blir bra, gjør ikke akkurat boka mer troverdig. Barn pleier ikke å få sånne godt betalte jobber på den alderen.

Jeg mener at språkbruken trekker boka ned noen hakk. Vanligvis når jeg leser en bok blir jeg en del av historien, ofte fordi jeg kjenner meg igjen. Beskrivelsene er ofte levende og fargerike, men denne boka føles død. Dialogen har sjeldent noen virkelige følelser i seg, og alvoret blir dempet av det. Ordene virker tomme. Det virker ikke som om forfatteren har lagt sjelen sin i boka. Det er kanskje grunnen til at boka føles så blank.

Det virker som om forfatteren ville prøve å lage en bok som handler om at rikdom og berømmelse fører til stress. Om det er det Arne Garvang vill fram til, vet ikke jeg. Jeg, en ungdom, klarte ikke å relatere til noen eller noe i boka. Det beste med boka er at du «ser» historien fra forskjellige synspunkter, så det blir litt variasjon og et større spillerom. Noe som irriterer meg med historien er mangelen på beskrivelser. Leseren må skape sitt eget bilde av området, uten hjelp av forfatteren. Det er bra å måtte bruke fantasien sin når man leser, men noen ganger er det fint å kunne lese en detaljert beskrivelse. Jeg synes at barn fra 11 til 12, kanskje også 10, kunne lest boka. Den er lettlest, så den passer for folk som sliter litt med lesing. «Reklameskatten» er ikke så ille, men jeg synes at den er et stykke fra i å kunne bli nominert til uprisen, i hvert fall å vinne.

Terningkast: 3

Til toppen