Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten
Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage reklame, ordentlig reklame, videoer som går på alle de store kanalene. De kan nesten ikke tro sin egen lykke, men snart begynner alt presset å føre til forskjellige ting i gjengen og i familiene deres, ting de ikke har kunnet forutse.
Kjell-Thomas
Skrevet av 28. oktober 2016 av Kjell-Thomas på Ankenes skole
Boken var rimelig uinteressant, anbefales ikke.
Jacka og Putte er tvillinger og går på ungdomsskolen. De startet nemlig sitt eget reklamebyrå sammen med vennene sine, Bille og Ronald. Noen hendelser som både skjer i familien og i gjengen gjør at bedriften og vennskapet settes i fare.
Boken var bra skrevet men rimelig kjedelig fordi boka var veldig langtrukket i starten, og den holdt seg sånn i resten av boka. Boka var litt annerledels siden han har prøvd seg litt på språket til ungdommen, som jeg synes var litt kult siden jeg ikke har lest mange andre bøker som har gjort det. Det var ganske lett å forutsi hva som kom til å skje når man kom litt lenger inn i boka. Det gjorde den rimelig uinteressant å lese, og det gjorde at jeg ikke fikk veldig lyst til å lese boken og egentlig bare ville legge den i fra meg. Det var også vanskelig å leve seg inn i boka på grunn av starten.
Boken får terningkast 2, fordi boken virket veldig uinteressant på grunn en langtrukket start.
Sigurd Støbakk
Skrevet av 27. oktober 2016 av Sigurd Støbakk på Vikhammer ungdomsskole
Bokanmeldelse: Reklameskatten
Skuffende opplevelse
Reklameskatten er en bok som handler om noen ungdommer som begynner å lage reklamer, og de blir plutselig kjempepopulære, og ungdommene tjener store summer.
Denne boken var ikke noe for meg, for å si det mildt. Jeg likte ikke sjangeren og fant boken hverken morsom, lærerik eller spennende. Personlig syntes jeg da at denne boken var bare ufattelig treg, og forfatteren prøvde å være hipp, men greide det ikke i det hele tatt. Her har Arne Garvang virkelig tabbet seg ut. Så det tok ikke lang tid før jeg ble lei og ville legge fra meg boken.
Boka gir oss alt for mye unyttig informasjon som gjorde at jeg ble utålmodig ganske tidlig. Det ble videre bare mer og mer uinteressant jo lengre inn i boka jeg kom, og jeg ville bare bli ferdig med boka så fort som mulig.
Jeg synes at reklame ikke er noe å lage en hel bok om. Temaet og handlingen var altså altfor dårlig etter min mening. Hvor mange ungdommer i dagens samfunn er det som faktisk synes reklamer er kjempemorsomme og interessante og liker å sitte å se på reklamer på fritiden sin? Veldig få, tror jeg. Derfor synes jeg denne boken i tillegg ble litt usannsynlig.
Noe annet som var med på å ødelegge mitt inntrykk av boken var reklamene. I mine øyne var de veldig usannsynlige og jeg kan ikke se for meg at de kunne blitt en suksess på ekte. Dette synes jeg forfatteren kunne gjort noe med før han sa seg ferdig med boken.
For å konkludere med vil jeg som sagt si at jeg ikke likte boken fordi den var treg, humoren traff dårlig og den var usannsynlig. Jeg hadde hørt mye bra om boka før jeg leste den med ble veldig skuffet da jeg begynte på den og det var et slit å lese den. Jeg gir boka terningkast 2.
Ole Martin
Skrevet av 26. oktober 2016 av Ole Martin på Bud barne- og ungdomsskule
Reklameskatten handler om at Putte, Jacka, Roland og Bille får ei skuleoppgåve som er å lage ei reklame. Dei lagde ei reklame om ei brus som blir kalla "spinal flush". Reklama blir ganske unormal , så neste dag på skolen så gjekk nesten alle å prata om den. Etter at bedrifter hadde sett reklamen så ville dei "hyre" dei. Dei tjente mange pengar som dei satte inn på ein konto, slik at dei fikk pengane når dei var 18 år.
Eg syntest at boka var ganske dårleg fordi at det var ganske lett å "falle ut " fra teksten. På baksida så sto det « Hva skjer når man går på ungdomsskolen og blir kjendis og får mer penger enn det man kunne drømt om?» Eg fekk ingen kjensler om at dei var kjendisar. Det var nesten bare noko tull som stod på baksida. Boka interiserte meg ikkje i det hele tatt.
Eg vel å gje boka terningskast 2. Boka hadde bare dei samme fire kapittelnamna om og om igjen. Det gjorde slik at eg «falt ut av boka», og som sakt var det baksida på boka som fekk meg til å lese den, men det var liten samanheng mellom det som stod der, og innhaldet. Det var ei ganske kjedelig bok.
Daniela Grøttjord
Skrevet av 24. oktober 2016 av Daniela Grøttjord på Lundehaugen ungdomsskole
De 4 ungdommene
Forfatter: Arne Garvang
Tittel: reklame skatten
Putte, jacka, Bille og Ronald får i en tilfeldig anledning lage en reklame.
Reklamen startet som et skoleprosjekt men ble bedre og mer kjent enn et vanlig skolearbeid.
Det ble en skikkelig reklame, en som gikk på alle de store kanalene.
Etter den første reklamen de hadde lagd var det mange store firmaer som ville at de 4 ungdommene skulle lage reklame for produktet deres.
Putte, jacka, Bille og Ronald ble kjente og veldig profesjonelle.
De fikk masse penger, mer enn e noen gang hadde trodd de kunne få.
Etter hvert begynte foreldrene å bli veldig engasjerte og de bestemte seg for å lage et firma.
Firmaet kalte de «Cia».
Alt gikk bra helt til de andre reklame firmaene begynte og bli sjalue og fæle ting begynte å skje.
Cia ble anmeldt og de 4 ungdommene hadde det ikke så bra.
Jeg syntes boka startet veldig treigt.
Jeg greide ikke helt og sette meg inn i boka på starten for den var litt kjedelig.
Den starte veldig mitt inn i handlingen så jeg forsto ikke boka helt.
Men etter jeg hadde lest 20 sider så begynte jeg å forstå mye mer og den ble mye kjekkere.
Jeg syntes at forfatteren burde beskrive litt mer ting på starten får jeg greide
ikke og få et bilde i hode.
Jeg syntes slutten på boka var veldig kjekk for den va ikke uventet men ikke
forventet.
Slutten var gripende og forfatteren zoomet veldig mye på slutten så jeg fikk mange bilder i hode som gjorde boka mye kjekkere.
Boka var veldig bra i en helhet men det jeg ikke syntes var så bra var:
Forfatteren skrev veldig mye med dialekt og treg i starten.
Det jeg syntes var bra:
veldig spennende, morsom og vanskelig og legge boka i fra seg (på slutten).
Anbefaler denne boka til 11-14 åringer.
Jeg tror at boka kanskje kan bli litt uinteressant for de som er eldre enn 14.
Jeg gir boka terningkast 4.
Jeg syntes boka var veldig kjekk men det som trekker litt ned er at den starten veldig treig og beskriver ikke nokk.
William Jakobsen
Skrevet av 21. oktober 2016 av William Jakobsen på Ankenes skole
Reklameskatten
Denne boken handler om Bille, Jacka, Putte og Roland. Disse fire ungdommene er så flink til å lage reklame, at selskap rundt om får greie på dette og ønsker å bruke dem.
Starten på boka er veldig fengende og bra, inneholder masse overraskelser og humor. Men etter min mening er innledningen alt for lang. Jeg klarte så vidt og fullføre boken. Og slutten var ganske forventet.
Jeg har aldri lest en lignende bok, og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til og gjøre det igjen.
Jeg er overrasket over at Arne klarte å lage en hel bok av dette temaet, men som sagt så var det ikke veldig bra skrevet. Det kan virke som om at det bare ble skrevet noe for å fylle ut innholdet i boka.
Grunnen til at den får det terningkast 2, er for at jeg ble lei allerede før innledningen var slutt. Det tok for lang tid å komme til konflikten. Jeg følte at ting sto helt stille, og det skjedde aldri noe.
Jeg gir denne terningkast 2.
Vis flere anmeldelser