Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten
Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage reklame, ordentlig reklame, videoer som går på alle de store kanalene. De kan nesten ikke tro sin egen lykke, men snart begynner alt presset å føre til forskjellige ting i gjengen og i familiene deres, ting de ikke har kunnet forutse.
Kriss
Skrevet av 21. oktober 2016 av Kriss på Ankenes skole
Reklamebusiness for ungdom
Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage reklame, ordentlig reklame, videoer som går på alle de store kanalene. De kan nesten ikke tro sin egen lykke, men snart begynner alt presset å føre til forskjellige ting i gjengen og i familiene deres, ting de ikke har kunnet forutse.
Denne boka var kjedelig. Man kunne forutse at noe kom til å gå dårlig bare med å se bakpå boka. Umulig å leve seg inn i boka
Boka var veldig langtrukken i starten, og den holdt seg sånn resten av boka. Han har prøvd å bruke språket til ungdommen og det har han fått til, hvis man var ungdom for 10 år siden.
Det eneste som jeg syntes at var litt komisk, var at de ble anmeldt til politiet av Graf og Reksten for copyrights på reklamene sine.
Men det er en ting han skal ha, og det er at han har klart å lage en hel bok av dette, det synes jeg er litt sprøtt.
Han har prøvd og gjøre et stunt med å lage en bok som ingen har laget før, men det gikk ikke så bra.
Men hvis noen vil ha en lettlest bok som er lett og legge fra seg, og som man må bli tvunget til å lese, så er dette boka for deg.
Beklager Arne Garvang, men denne boken må jeg rett og slett gi terningkast 1
Sigurd Meek Aaslid
Skrevet av 19. oktober 2016 av Sigurd Meek Aaslid på Volda ungdomsskule
Denne boka var ikkje bra!
Byrjinga i boka er kjedeleg og det tek veldig lang tid før ein kjem til hovudpoenget. Personleg synast eg at det ikkje er nokon god ide å skifte person som «snakkar» kvart kapittel, fordi det er forvirrande. Det er litt for barnslege/uvanlege namn på hovudpersonane, namn som: Putte, Jacka, Bille og Roland passar ikkje i ei ungdomsbok synst eg. Det verkar som at forfattaren er litt «stuck» med namn frå si eiga ungdomstid… Det var og litt vanskeleg å vite kva kjønn personane var, på grunn av dei uvanlege namna. Det som sto på baksida om at dei får meir pengar enn kva ein kunne drømt om er kanskje å overdrive litt…
Terningkast: 2
Jørgen E.godheim
Skrevet av 17. oktober 2016 av Jørgen E.godheim på Grimstad ungdomsskole 8. trinn
Reklameskatten
Boken handlet om en gruppe ungdommer som liker å se på reklame og som plutselig fikk ideen å lage en reklame selv. De lagde en reklamefilm som ble vist på TV og ble veldig populær. Så satte de i gang og lagde flere og tjente godt, men så blir de anmeldt av det firmaet som de lagde reklame for. Dette skaper mange problemer for gjengen. Hvordan skal de klare å komme ut av situasjonen?
Omslaget synes jeg passer til innholdet i boka. Det er bildet av de ungdommene som er hovedpersonene i boka.
Jeg synes handlingsforløpet er litt tregt, men midt i boka begynte det å bli spennende. Da kan vi lese om at noen barn lagde så god reklame og tjent så mye penger, og det virker som en troverdig historie.
I hvert kapittel er det en av personene som forteller. Dette skifter ofte og det er mange personer med. Dette gjør det litt vanskelig å komme inn i handlingen. Synsvinklene er «jeg», hvis det hadde vært «han/hun» synsvinkel hadde teksten blitt helt annerledes.
Språkbruken er passe til aldersgruppen 13 år og oppover. Boka gir meg noe å tenke på hvor vanskelig og stressende det er å lage en reklame. Boka er litt vanskelig å skjønne, men ellers er den veldig bra. Jeg gir denne boka terningkast 4.
Jo mer jeg leste jo mer spennende ble det. Boka gjør den god fordi det skjer veldig mye i den. Man bør lese denne boka siden den er spennende og det skjer veldig mye.
Hilsen Jørgen
Randi Eskeland
Skrevet av 14. oktober 2016 av Randi Eskeland på Verket skole
Reklameskatten
Reklameskatten er en god bok, hvis du liker å lese. Boka handler om Putte, Jacka, Roland og Bille som er interessert i reklame. De griper sjansen når de får muligheten til å lage reklame, og reklame ble det. At verden snur seg helt på hodet er noe de opplever når det kommer mye penger inn i bildet og alle snakker om dem. Det er ikke bare, bare og være tenåring, men Putte, Jacka, Roland og Bille må være tenåringer og voksne på en og samme tid.
Boka er som en dagbok, hvor hver av karakterene forteller hvordan de opplevde hendelsene, hva som skjedde med dette prosjektet, fra start til slutt. Den er ikke spesielt vanskelig å lese, men det kan være noen ord som er litt vanskelige. Boka var ikke så vanskelig å legge fra seg, men du kommer raskt inn i handlingen igjen, hvis du må legge den fra deg. Handlingen er forutsigbar. Boka slutter uventet, men ikke for brått. Boka ligner ikke noe annet jeg har lest. Boka er realistisk, men urealistisk på samme tid, fordi det er ikke veldig realistisk å få et sånt tilbud som gjengen i boka fikk.
Jeg likte boka overraskende godt, fordi den var ikke som jeg forventet meg, men bedre. Jeg gir boka terningkast 5.
Alexander C. Grindhaug
Skrevet av 13. oktober 2016 av Alexander C. Grindhaug på Midtstuen skole
Reklameskatten
Arne Garvang
Som du kanskje har skjønt har boken noe med reklame å gjøre, du tenker sikkert at den er skjedelig, men det er overraskende bra i min mening. Det har kanskje noe med at jeg hadde lave forventninger til den eller så nvar det rett og slett en bra bok. Boken ble spennende relativt kjapt med at Jacka, Putte og et par venner skulle lage en reklame som et skoleprosjekt og oppsøkte noen selskaper på jakt etter informasjon og et produkt å reklamere for.
Jeg gir boken terningkast fem og anbefaler den til andre som deltar i denne konkurransen eller som leser denne anmeldelsen.
Bra jobbet Arne!
Vis flere anmeldelser