Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten
Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage reklame, ordentlig reklame, videoer som går på alle de store kanalene. De kan nesten ikke tro sin egen lykke, men snart begynner alt presset å føre til forskjellige ting i gjengen og i familiene deres, ting de ikke har kunnet forutse.
Emil Hvesser
Skrevet av 15. januar 2017 av Emil Hvesser på Hovedgården ungdomsskole
''Fire kjempeheldige ungdommer''
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang
''Tenk hvis du kunne fått mer penger en du overhodet kunne drømt om''.
I disse 220 sidene får du høre om de fire ungdommene Jacka, Roland, Bille, og Putte. I norsken får de i oppgave om å produsere eller selge noe.De oppretter reklamebyrået CiA. De bestemmer seg for å lage reklamer for brusen Spinal Flush. De starter med å sende reklame på lokal tv, og det gikk veldig bra for disse fire. De vokser til et veldig høyt nivå og de får inn mer penger enn de kunne drømme om.
I starten av boka skjer det veldig lite og du må lese et godt stykke før det skjer noen ting. Etterhvert blir det til tider vanskelig å følge med fordi ''jeg personen'' byttes etter hvert kapittel. Boka slutter også brått fordi jeg tenker jeg er midt i boka.
Jeg syntes at boken var motiverende å lese på starten, fordi da blir du kjent med ungdommene. Så må jeg tvinge meg igjennom resten. Det er lite konflikter som oppstår, noe som gjør boka veldig kjedelig etterhvert. Det er også veldig vanskelig å henge med fordi at etter vært kapittel så byttes ''jeg personen'' mellom disse fire ungdommene og en lærer.
Denne boken er verdt å lese hvis du er mellom 10 til 15 år. Men jeg syntes ikke at den burde blitt nominert til årets upris fordi den er vanskelig og komme gjennom.
Terningkast: 3
Pawel Margielewski
Skrevet av 15. desember 2016 av Pawel Margielewski på Ringshaug ungdomsskole
Tittel: Reklame skatten.
Av: Arne Garvang
Boka handler om de fire ungdommene Jacka, Putte, Roland og bille. En dag får de i oppgave å selge eller produsere noe. De bestemmer seg å reklamere for det lokale brusfirma. Videre står det om hvordan reklamebyrået deres vokser til et ekstremt nivå
Boka var både spennende og kjedelig. Den foregikk fra forskjellige synsvinkler fordi den var skrevet som alle Divergent serie bøkene. Det var en del kapitler så man ble kjent med hvordan de tenkte. Derfor mener jeg at det var en bra og kjedelig bok. Noen synsvinkler var bra, og andre dårlig.
Mye av språket baserte seg på enkle tanker. Jeg mener dette passa inn i teksten fordi du fikk en type dagbok følelse. Akkurat som de fire hadde skrevet ned sine tanker i en dagbok.
Forfatteren valgte å gå dypere i en dagbokfølelse og å bygge mer på personligheten til karakterene. Dette førte til at det var som sagt tidligere svert enkelt språk. Det var få virkemidler og en dårlig leseropplevelse for de eldre.
Boka reklame skatten er derfor ikke på lista sammen med favorittbøkene mine. Den har bra storyline med god personlighet på karakterene. Dette fører dessverre til et enkelt språkbruk med få virkemidler. Boka passer derfor mest til ungdommen. Jeg mener at Boka fortjener å få en solid 4 i terningkast.
Vegard Knutson
Skrevet av 15. desember 2016 av Vegard Knutson på Grimstad ungdomsskole 8. trinn
U-PRISEN
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang
En artig bok.
Reklameskatten er morsom og spennene bok om fire ungdommer som plutselig fikk mer penger enn de kunne drømme om! Den starter med at Putte, Jack og Rollen vil starte et reklamebyrå, og starter med og spørre et lokalt firma som selger brusen Spinal Flush. De får lage en prøvefilm. Etter hvert viser det seg at de har et talent for reklamefilmer og tjener mye penger.
Jeg syntes at boken var overaskende på noen måter, men også litt forutsigbar.
Jeg syntes den er morsom og kreativ, litt vanskelig å forstå i starten, og trekker litt ned på grunn av all banningen. Den er vanskelig og henge med i, på grunn av måten kapitlene er laget på, f.eks. at «jeg personen» bytter mellom Putte, Jack, Roland, Bille og herr Granberg for vert kapitel. Men ellers er det en veldig bra bok. Jeg mener at denne boken kan bli nominert til Uprisen 2016. Jeg gir den terningkast 4
thomas
Skrevet av 14. desember 2016 av thomas på Vikhammer ungdomsskole
Reklame skatten er en bok som handler om Jacka, Putte, Roland og Bille. de fire vennene prøver å lage reklame for ett skole prosjekt. i boken får du vite hvordan det går.
terningkast 4.
Eskil Johannes Ørum
Skrevet av 14. desember 2016 av Eskil Johannes Ørum på Grimstad ungdomsskole 8. trinn
REKLAMESKATTEN av Arne Garwang
Boka handler om Putte, Jacka, Roland og Bille (fire venner), som får i oppgave på skolen i å lage et lite firma. Man skal lage ting og selge det, men Putte, Jacka, Roland og Bille bestemmer seg for å lage en reklame for selveste Coca cola, men så bestemmer de seg for å gå litt mer lokalt. De faller til slutt på brusen Spinal flush. De lager en avtale med et reklamefirma om at hvis reklamen er veldig god kan de sende den på TV. Dette skjer, og de blir mer og merberømte og rike. Presset fører til trøbbel i familien og gjengen.
Jeg syntes boka var ganske gøy fordi en av hovedpersonene (Roland) var veldig lik meg, og at handlingen handlet om å lage ting og penger. Det synes jeg er ganske gøy. Jeg syntes det er litt teit at forfatteren skriver ca. en side om ordet skeiv. Det er litt kult at de fire vennene bytter på å være jeg-person i hvert kapittel (noen få kapitler handler det om noen andre). Jeg syntes du burde lese den hvis du liker reklame eller penger. Jeg gir boka en firer.
Vis flere anmeldelser
Julle Bulle
Skrevet av 17. november 2016 av Julle Bulle på Ankenes skole
Reklameskatten
Arne Garvang
Boka handler om en vennegruppe på 4, Putte, Jakka, Roland og Bille, som får seg et stort eventyr gjennom skapelse av reklamer. Ja nemlig, de får en oppgave av læreren om å lage en reklame, men dette tok de litt lengre enn læreren hadde trodd, fordi de endte opp med å skape et reklamefirma der de kjente masse penger. De kommer veldig langt med sine ideer, fordi de lager reklamer helt annerledes enn vanlig. Dette ender med at de blir anmeldt av et firma, som mener at de har stjålet deres ideer.
Jeg synes at boken var helt ok, verken bra eller dårlig, fordi den var noe annerledes i forhold til andre bøker, men følte at den manglet spenning. Opplevelsen var i en stor grad langtrukket med lite variasjon, det samme skjedde stort sett hele tiden og jeg fikk følelsen av at den var litt fantasiløs. Utenom dette var boken grei, med lettleste ord, og med forståelig oppbygning.
Jeg synes at boken passer for personer, som liker lettleste bøker med en annerledes vri enn normalt. Dette er fordi boken hadde en enkel oppbyggelse og var veldig forskjellig enn man skulle tro.
Språket i boken var, som sagt veldig enkelt, men kunne inneholde en del slengeord, som kunne føles litt forvirrende i lengden.
Så etter alle mine meninger, føler jeg at boken fortjener terningkast 3!