Reklameskatten

Arne Garvang Gyldendal 2016 59 anmeldelser

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Emil Hvesser

Emil Hvesser

Skrevet av 15. januar 2017 av Emil Hvesser på Hovedgården ungdomsskole

''Fire kjempeheldige ungdommer''
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang

''Tenk hvis du kunne fått mer penger en du overhodet kunne drømt om''.

I disse 220 sidene får du høre om de fire ungdommene Jacka, Roland, Bille, og Putte. I norsken får de i oppgave om å produsere eller selge noe.De oppretter reklamebyrået CiA. De bestemmer seg for å lage reklamer for brusen Spinal Flush. De starter med å sende reklame på lokal tv, og det gikk veldig bra for disse fire. De vokser til et veldig høyt nivå og de får inn mer penger enn de kunne drømme om.

I starten av boka skjer det veldig lite og du må lese et godt stykke før det skjer noen ting. Etterhvert blir det til tider vanskelig å følge med fordi ''jeg personen'' byttes etter hvert kapittel. Boka slutter også brått fordi jeg tenker jeg er midt i boka.

Jeg syntes at boken var motiverende å lese på starten, fordi da blir du kjent med ungdommene. Så må jeg tvinge meg igjennom resten. Det er lite konflikter som oppstår, noe som gjør boka veldig kjedelig etterhvert. Det er også veldig vanskelig å henge med fordi at etter vært kapittel så byttes ''jeg personen'' mellom disse fire ungdommene og en lærer.

Denne boken er verdt å lese hvis du er mellom 10 til 15 år. Men jeg syntes ikke at den burde blitt nominert til årets upris fordi den er vanskelig og komme gjennom.
Terningkast: 3


Pawel Margielewski

Pawel Margielewski

Skrevet av 15. desember 2016 av Pawel Margielewski på Ringshaug ungdomsskole

Tittel: Reklame skatten.
Av: Arne Garvang
Boka handler om de fire ungdommene Jacka, Putte, Roland og bille. En dag får de i oppgave å selge eller produsere noe. De bestemmer seg å reklamere for det lokale brusfirma. Videre står det om hvordan reklamebyrået deres vokser til et ekstremt nivå
Boka var både spennende og kjedelig. Den foregikk fra forskjellige synsvinkler fordi den var skrevet som alle Divergent serie bøkene. Det var en del kapitler så man ble kjent med hvordan de tenkte. Derfor mener jeg at det var en bra og kjedelig bok. Noen synsvinkler var bra, og andre dårlig.
Mye av språket baserte seg på enkle tanker. Jeg mener dette passa inn i teksten fordi du fikk en type dagbok følelse. Akkurat som de fire hadde skrevet ned sine tanker i en dagbok.
Forfatteren valgte å gå dypere i en dagbokfølelse og å bygge mer på personligheten til karakterene. Dette førte til at det var som sagt tidligere svert enkelt språk. Det var få virkemidler og en dårlig leseropplevelse for de eldre.
Boka reklame skatten er derfor ikke på lista sammen med favorittbøkene mine. Den har bra storyline med god personlighet på karakterene. Dette fører dessverre til et enkelt språkbruk med få virkemidler. Boka passer derfor mest til ungdommen. Jeg mener at Boka fortjener å få en solid 4 i terningkast.


Vegard Knutson

Vegard Knutson

Skrevet av 15. desember 2016 av Vegard Knutson på Grimstad ungdomsskole 8. trinn

U-PRISEN
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang
En artig bok.
Reklameskatten er morsom og spennene bok om fire ungdommer som plutselig fikk mer penger enn de kunne drømme om! Den starter med at Putte, Jack og Rollen vil starte et reklamebyrå, og starter med og spørre et lokalt firma som selger brusen Spinal Flush. De får lage en prøvefilm. Etter hvert viser det seg at de har et talent for reklamefilmer og tjener mye penger.
Jeg syntes at boken var overaskende på noen måter, men også litt forutsigbar.
Jeg syntes den er morsom og kreativ, litt vanskelig å forstå i starten, og trekker litt ned på grunn av all banningen. Den er vanskelig og henge med i, på grunn av måten kapitlene er laget på, f.eks. at «jeg personen» bytter mellom Putte, Jack, Roland, Bille og herr Granberg for vert kapitel. Men ellers er det en veldig bra bok. Jeg mener at denne boken kan bli nominert til Uprisen 2016. Jeg gir den terningkast 4


thomas

thomas

Skrevet av 14. desember 2016 av thomas på Vikhammer ungdomsskole

Reklame skatten er en bok som handler om Jacka, Putte, Roland og Bille. de fire vennene prøver å lage reklame for ett skole prosjekt. i boken får du vite hvordan det går.
terningkast 4.


Eskil Johannes Ørum

Eskil Johannes Ørum

Skrevet av 14. desember 2016 av Eskil Johannes Ørum på Grimstad ungdomsskole 8. trinn

REKLAMESKATTEN av Arne Garwang

Boka handler om Putte, Jacka, Roland og Bille (fire venner), som får i oppgave på skolen i å lage et lite firma. Man skal lage ting og selge det, men Putte, Jacka, Roland og Bille bestemmer seg for å lage en reklame for selveste Coca cola, men så bestemmer de seg for å gå litt mer lokalt. De faller til slutt på brusen Spinal flush. De lager en avtale med et reklamefirma om at hvis reklamen er veldig god kan de sende den på TV. Dette skjer, og de blir mer og merberømte og rike. Presset fører til trøbbel i familien og gjengen.
Jeg syntes boka var ganske gøy fordi en av hovedpersonene (Roland) var veldig lik meg, og at handlingen handlet om å lage ting og penger. Det synes jeg er ganske gøy. Jeg syntes det er litt teit at forfatteren skriver ca. en side om ordet skeiv. Det er litt kult at de fire vennene bytter på å være jeg-person i hvert kapittel (noen få kapitler handler det om noen andre). Jeg syntes du burde lese den hvis du liker reklame eller penger. Jeg gir boka en firer.

Vis flere anmeldelser

[x] Lukk vindu
haakon fagerheim

haakon fagerheim

Skrevet av 11. oktober 2016 av haakon fagerheim på Midtstuen skole

Haakon Fagerheim
Skrevet 2 oktober 2016 av Haakon Fagerheim, Midtstuen skole
Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang

Min opplevelse av boka: Boken starter med en av hovedpersonene, Putte, som beskriver seg selv og noen av de andre karakterene. Der blir også personenes interesser beskrevet og hun forteller oss litt om dem. Karakterene: Putte, Jacka (tvillingbror til Putte) og Roland er de vennene som vi følger fra starten. De liker å se på og vurdere reklamer. Reklame er ikke et tema som folk flest syntes er enten interessant eller viktig, men for karakterene er det veldig viktig. Personlig synes jeg disse karakterene er litt sære og vanskelige å sette seg inn i rollen til, fordi jeg er en av de folkene som ikke kan utstå reklamepausen mellom TV-programmer. Boken starter tregt og er ganske begivenhetsløs i første halvdel. Det er en liten spenningstopp nesten mot slutten, men jeg føler at den egentlig ikke var så spennende fordi det var veldig udramatisk gjort og det føltes egentlig som om hele scenen gikk over litt fort. Det var lite oppbygning mot det som skjedde på slutten så jeg følte at det var litt handling og litt informasjon som ble slengt tilfeldig mot deg. Det som får handlingen i gang er at hovedpersonene får i skoleoppgave å lage en reklame. Dette tar så klart Putte, Jacka og Roland veldig seriøst siden reklame er alt de bruker fritiden sin på.
De greier å forhandle seg til å få reklamen sin sendt på lokal-TV. Der blir den en suksess og vennene får mange andre tilbud om å lage nye reklamer. Snart kommer pengene flommende inn på konto, men etter hvert får de fiender som vil gjøre alt for å hindre vennene i å oppnå suksess.

Originalitet: For meg var boka ganske original. Forfatteren har skrevet den som en dagbok hvor kapitlene bytter på synsvinkel for de ulike personene. Når man hele tiden skal bytte person og synsvinkel er det krevende å få handlingen til å følge en rød tråd. Jeg har lest flere bøker hvor man bytter synsvinkel, men aldri en hvor den byttes så ofte som i Reklameskatten. Språkmessig har forfatteren hatt en utfordring siden hver person skal snakke på hver sin måte, men det er alltid morsomt når noen prøver å kopiere «ungdoms-slang». Dette til tross, slangen er lite troverdig og svekker min opplevelse av dialogen mellom personene.

Oppsummering: Boken er litt for ensformig for meg, og jeg føler ikke at jeg ble kjent så godt med personene til at jeg blir interessert i dem. På grunn av synsvinkelen forfatteren har valgt, hender det flere ganger at man hører om den samme hendelsen flere ganger istedenfor å drive handlingen fremover. Hvis det hadde vært et terningkast som var 3.5 ville jeg gitt det, men siden det ikke finnes, vippes boka ned til terningkast 3. Dette kommer av grunnene over.

Til toppen