Hvis dette var en film

Teuta Dibriani Gyldendal 2022 46 anmeldelser

Arta og Elises Insta-filmklubb får flere og flere følgere. De får til og med tilbud om å dekke en festival! Men så skal foreldrene til Elise skilles, og Arta får seg ikke til å fortelle om sine egne problemer på Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Tiril H. Brovold

Tungt å bære

Skrevet av 7. november 2022 av Tiril H. Brovold på Eide ungdomsskole

Hvis dette var en film, er en roman skrevet av Teuta Dibrani.

Boka handler om Arta som er bestevenn med Elise, de går på videregående sammen, men går forskjellige linjer. De har en felles insta-bruker hvor de legger ut filmanmeldelser, og de begynner å få mange følgere, de skal til og med være med på en festival. Men når foreldrene til Elise skal skilles syns Arta det er vanskelig å fortelle om sine egne problem.

Boka hadde en veldig flat spenningskurve hvor det kun er indre spenning, men jeg synes fortsatt at det var lett å leve seg inn i handlingen. En av grunnene til at det var lett å leve seg inn i handlingen er fordi karakterene har veldig komplekse personligheter. Boka forteller om hvordan det er å være ung, og at det kan være vanskelig når ting forandrer seg. I starten var den litt treig, og det var vanskelig å vite hva de snakket om til tider, for eksempel skjønte jeg ikke at EA Films var insta-navnet før jeg hadde lest halve boka. Men det er en fin bok som jeg vil anbefale alle å lese.

Terningkast: 4

Lilly A. Vangen

Konflikter kan løsnes

Skrevet av 7. november 2022 av Lilly A. Vangen på Eide ungdomsskole

Konflikter kan løses

Hvis dette var en film er en ungdomsroman som er skrevet av Teuta Dibrani. Boka har temaet vennskap og drama.

Boka følger hovedpersonen Arta som kommer fra en albansk famille. Hun og bestevenninna Elise går begge på første året på videregående og deler en interesse for sosiale medier. Livet går helt som det skal helt til Elise inviterer noen jenter til å hjelpe dem med brukeren de har på Instagram. Elise sine foreldre har skilt seg og faren til Elise har fått seg ny kjæreste som er vanskelig for Elise. I tillegg til dette får mora til Arta kreft, og hun får veldig mye å bekymre seg for. Arta væt hvor vanskelig Elise har det og vil derfor ikke si til Elise det om moren sin som gjør det vanskelig å snakke med henne. Dette gjør at Arta og Elise begynner å krangle og skli fra hverandre.

Jeg gir denne boka trening kast 4 fordi den var lettlest og hadde mange artige situasjoner. Boka hadde litt flat spenningskurve, og derfor var det ikke like kjekt å lese hele tiden. Jeg ville ha anbefalt denne boka til jenter i alderen 11-13 år siden jeg tror at jenter i den alderen kan slite litt med det samme som Arta gjør.

Klea

Er det noe vennskap når du føler deg utestengt?

Skrevet av 4. november 2022 av Klea på Apalløkka skole

Boka starter med 2 ungdomsjenter som skal begynne på videregående. De er super spente. Det de ikke vet er at alt rundt dem kommer til å forandre seg. Da det kommer til familie, venner, skole. Alt. Det føltes som om ting bare ble verre og verre for hovedkarakteren Arta.
Arta var skeptisk på at de nye jentene skulle bli en del av EA films, men Elise var gira på denne ideen.
Måten slutten endte på liker jeg veldig godt. Hun fikk på en måte sin gode slutt og ikke alt var perfekt, men hun prøvde å få det til å funke. Spesielt med de nye jentene som ble med i EA films.

Dette er en dramabok basert på jentedrama. Så jeg tror ikke dette er en bok gutter hadde likt så særlig mye. Det kan også være ting i boka gutter kan relatere til. Familieproblemer eller å føle seg utestengt eller kanskje til og med sjalusi. For noen så kan dette bare være småe problemer, men for en ungdomsjente kan dette være noe av det verste hun vet.

Det er litt dramatisk noen ganger, men jeg vil nok si at det er ganske realistisk. Dette er ikke en bok jeg hadde anbefalt til alle, men det er fortsatt en bok jeg hadde anbefalt som jeg mener er ganske gøy og spennende. Jeg hadde personlig likt om det skjedde noe mer spennende på slutten. Kanskje at vennskapet deres forandra seg. At ting ikke gikk så bra som det gjorde. Føler det hadde skapt litt mer spenning i boka. Mener at det blir litt for basic slutt. Man vet jo på en måte allerede hva som skjer. Er ikke noe spesielt eller annerledes, men jeg gir fortsatt boka en terningkast 4 av 6.

Emma

Dette hadde vært en bra film!

Skrevet av 2. november 2022 av Emma på Lagård ungdomsskole

Boka handler om to bestevenninner som har begynt på videregående. De har ikke valgt samme linje, men de har fortsatt tenkt og holde sammen. De har en egen Instagram-bruker sammen der de legger ut filmanmeldelser, og viser deres interesse for film og skuespill.

Jeg opplever denne boken som spennende og morsom, det er en bok jeg ikke vil slutte å lese og bare vil vite slutten av.

Jeg likte denne boken fordi det virket som forfatteren forstår ungdom i dag og hvordan det er å være i slike situasjoner som kommer fram i boken. Boken var ikke alt for lang og det er et pluss for meg når jeg skal velge en bok. Boka startet kanskje litt sent, men det gikk fint, for da jeg kom inn i boken var den veldig bra. Slutten var som jeg forventet og ikke åpen. Jeg syns både slutten og begynnelsen passer inn og boka er lett og leve seg inn i når du bare har lest litt.

Boka var lett å lese, og virket troverdig på grunn av ordbruken til forfatteren. Det virket som om det kunne vært en ungdom som hadde skrevet den. Jeg syns boka bør bli nominert til Uprisen 2022. Og vil anbefale denne boken til andre. Boka passer for gutter og jenter over 11 år.

Jeg vil gi boka terningkast: 5

Najma

skuffende bok

Skrevet av 2. november 2022 av Najma på Apalløkka skole

Denne boka «hvis dette var en film» er en dramabok skrevet av forfatteren Teuta Dibrani. Jeg synes denne boka var uinteressant, men overraskende på samme tid. Boka handler om vennskap og kjærlighet, det å oppleve noe som man kanskje vil si til bestevennen din, men man føler at man ikke er klar for å fortelle.

Boka handler om en jente Arta som fikk vite at moren hennes er syk og har kreft, men samtlige som hun har den hemmeligheten har Elise en annen hemmelighet om sine foreldre. Arta og Elise klarer ikke å si det til hverandre om foreldrene. Arta føler seg litt utenfor blant de jentene og vil ikke ødelegge noe for Elise. Skal jeg si det nå? Kanskje det vil være en bra tidspunkt? Hva med hun blir sint? Hvorfor har jeg disse følelsene og tankene?

Jeg synes boka var kjedelig på starten fordi det var for mye snakk om vennskap , men når jeg leste videre og hadde kommet til der noe skjedde virket det litt interessant fordi hun liksom hadde funnet ut noe forferdelig om noen som betydde veldig mye for henne. Jeg levde meg ikke i handlingen i det hele tatt fordi jeg føler den er smakløs og fantasiløs. Jeg føler likesom at man ikke kan sette seg inn i det. Spenningskurven var ikke der, jeg følte at de bare snakket hele veien om tanker rundt et tema. Jeg likte måten forfatteren beskriv det indre følelsene til hovedkarakteren og det hun setter seg inn i andres perspektiv det likte jeg veldig godt. Jeg føler at jenter i barneskolen kunne ha sammenlignet seg med den handlingen boka forteller oss. Enter min mening synes jeg at det var vanskelig å vite hvilket følelser man skulle sitte igjen med.

Jeg gir boka en 2!

Vis flere anmeldelser

Til toppen