Dette er Ellens bok

Andrea Bræin Hovig Vigmostad og Bjørke 2022 7 anmeldelser

Ellen er en sjenert 13-åring som noe motvillig må tilbringe sommeren hos pappa, på hans hytte i Sverige. Det blir en sommer hvor alt endrer seg for Ellen. For ikke bare skjønner hun at pappa ikke er som alle andre Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Ane

underlige sommer dager

Skrevet av 14. desember 2022 av Ane på Engerdal barne -og ungdomsskole

Jeg har lest “dette er Ellens bok” av Andrea Bræin Hovig

Det er en bok som handler om Ellen (13) som skal til Värmland på sommerferie til pappaen sin. Hun skal være der i 3 uker, hun vil ha med seg venninnen sin Ina, men hun skal til Nøtterøy. Da hun kommer frem, er de der i noen dager, før Dag faren hennes en telefon fra en dame. Moren til Mariah (15), det er dattera til Dag som vil si halvsøstera til Ellen. Som skal komme til Värmland hun også.

Ellen går på ballett det er sånn hun kjenner Ina, hun syns Ina er kjempe mye bedre enn hun selv så hun vill egentlig slutte. Etter de 3 ukene på hytta til faren sin kommer hun hjem til Oslo, der venter mamma på henne ved tog stasjonen. Da de kommer hjem driver de og rydder, ommøblerer og maler i leiligheten. Da det er skolestart igjen, går det ikke lang tid før balletten starter. Første ballett timen skal hun prøve om hun kan danse solo på forestillingen deres, da hun skal hoppe ett hopp lander hun veldig feil og knekker foten.

Ballett solen får ikke tak i moren eller faren så de ringer Mariah, hun kommer og tar Ellen med til legevakten. Da de kommer inn til legen sier han “du kommer nok ikke ut herifra uten gips og krykker”

Denne boken er veldig bra jeg likte den veldig godt, jeg vil anbefale den. Jeg syns den er bra fordi boka er lett å lese lett å forstå. Den er også lett å komme inn i. hvis du ikke liker lange tungleste bøker, passer denne perfekt til deg. Jeg syns den var spennende, fordi det var mye spenning rundt Mariah, og hun sluttet aldri å overraske. Det var veldig lett å henge med i handlingen. Det var også ganske spennende når Mariah var med henne på legevakten, siden etter det ble Ellen med Mariah hjem.

Jeg syns den burde vinne u-prisen eller hvert fall nå topp 5.

Treningkast:5

Ida

Et ungdomsliv

Skrevet av 13. desember 2022 av Ida på Tjøme ungdomsskole

Mange bøker har en vaskeseddel, personlig liker jeg å lese vaskeseddelen først for å få et kort inntrykk av boken. Da jeg leste vaskeseddelen på "Dette er Ellens bok" tenkte jeg umiddelbart at dette kom til å bli en treig bok med lite handling. Dette var feil, boken startet in medias res og dette var et godt virkemiddel som påvirket min tanke om boken. Det var ikke akkurat en pangstart, men etter hvert som jeg kom i gang med å lese skjønte jeg at dette ikke bare kom til å være en bok om sommer, sol og venner.

Gjennom hele boken blir viktige temaer tatt opp, overtenkning, dårlig selvbilde, familieproblemer og venner er eksempler på dette. Hendelsene i boken er kanskje for mange senarioer du aldri vil oppleve selv, men følelsene og tankene Ellen får kan man lett kjenne seg igjen i. Dette er noe som går igjen gjennom hele boka.

Det var mye som skjedde i boken, mange hendelser. Noen var uventet mens andre skjønte man at skulle komme. Historien ble aldri kjedelig, det skjedde alltid noe som gjorde det vanskelig å legge fra seg boken. Gjennom historien var det flere spenningstopper som var med på å gjøre historien spennende.

Dette er en lettlest bok. Gjennom hele boka er det brukt lette ord og gode beskrivelser. Alt dette gjør det lett å henge med og holde fokus så man klarer å lese over en lengere periode.

Dette er en god bok, man skjønner at den er rettet mot ungdom da den tar opp relevante temaer som ungdomsproblemer, tanker og følelser. Min mening er at alle burde lese denne, jeg tror man kan få mye positivt ut av det, man kan kjenne seg igjen i mange av senarioene og få en bedre forståelse av følelsene man kanskje selv har ofte. Etter å ha lest denne boken mener jeg den er en veldig god kandidat til u-prisen. Jeg kunne gjerne lest den om igjen. Derfor gir jeg den terningkast 6.

Matilde

Barnslig og kort

Skrevet av 12. desember 2022 av Matilde på Grov skole

Ellens bok handler om Ellen, som bor sammen med moren sin. Plutselig får hun kontakt med storesøsteren sin, som hun ikke visste om. Det viser seg at faren har holdet det skjult at hun har en søster. Storesøsteren, Mariah, er frekk og veldig kul. Ellen starter med å hate Mariah fordi hun er frekk og hun vil at hun skal dra vekk. Men etter hvert redder Mariah henne ut av en vanskelig situasjon Ellen har med faren sin. Da blir Ellen og Mariah gode venner. Tidlig i boken finner man ut at Ellen driver med ballet og er veldig sjalu på venninnen sin som heter Ina. Ina er bedre enn henne i ballet og Ellen tenker på henne som «perfekt». Ellen hater kroppen sin og skulle ønske at hun hadde en like elegant kropp som Ina. I denne boken blir det også beskrevet at faren kaster opp flere ganger fordi han er alkoholiker. Det synes jeg er ekkelt. Ellen er glad i faren sin, men hun er redd for at han skal drikke. Forholdet til faren er vanskelig når han drikker.

Denne boken følte jeg ikke var noe spennende i det hele tatt. Handlingen var veldig uinteressant, og jeg fikk en følelse av at hovedpersonen som heter Ellen er skikkelig pysete. Da Mariah kommer inn i livet blir ting bare veldig flaut for Ellen, føler jeg, siden Mariah flere ganger må redde henne ut av situasjoner. Mariah er skikkelig frekk, og det er det eneste jeg synes er bra med denne boken. Boken var ikke så veldig lang og det synes jeg egentlig var greit siden denne boken virkelig ikke var noe for meg. Slutten var egentlig ganske forventet. Jeg gir boken terningkast to.

Jeg synes ikke denne boken fortjener å vinne U-prisen, fordi den ikke falt i smak og ikke er interessant for meg. Dette føler jeg er en bok som passer bedre på mellomtrinnet enn på ungdomsskolen, fordi boken er barnslig og hovedpersonen blir fremstilt som litt enkel. Boken er skrevet litt barnslig og minner meg litt om barnebøker jeg har lest tidligere.

Aurora

Elsket!

Skrevet av 12. desember 2022 av Aurora på Hvaler barne -og ungdomsskole

“Dette er Ellens bok” er en ungdomsroman som er skrevet av Andrea Bræin Hovig.
Den handler om en jente som heter Ellen. I sommerferien drar hun på sin årlige tur på hytta med faren sin i tre uker. En helt vanlig hyttetur, men plutselig snus alt på hodet.

Jeg digga denne boka og tror det er den beste jeg har lest på lenge! Denne hadde en god start og det ble allerede spennende bare noen sider inn i boka. Den tar for seg mange viktige temaer som de fleste opplever og som er lett å kjenne seg igjen i, spesielt i tenårene. Temaer som det å ikke føle på tilhørighet, ikke ha troa på seg selv og ikke vite helt hvem man selv er. Boka hadde gode beskrivelser av både personer, steder og handlinger. Jeg syns den var veldig spennende fordi handlingen ofte ble det motsatte av hva jeg forestilte meg, men samtidig trist.
Boka er lettlest og ble lest på kort tid. Den kan leses av de fleste, og det er lett å skjønne situasjonen hennes og hva Ellen føler på. Anbefaler boka til deg som liker realistiske bøker og den passer perfekt for deg som er mellom 13 og 16 år. Jeg syns denne burde bli nominert til U-prisen og håper virkelig det kommer en del 2 eller en bokserie!
Terningkast: 6

Maria

Et vanlig liv, med en liten vri

Skrevet av 8. desember 2022 av Maria på Apalløkka skole

Ungdomsromanen «Dette er Ellens bok» er en sterk og følsom bok, i denne boka bli du godt kjent med 13 år gammel Ellen. Ellen tilbringer 3 uker på hytta sammen med faren sin, hun trodde ikke noen verdens ting skulle skje, men alt blir snudd på hodet denne sommeren.

Etter min mening, synes jeg boka var helt grei, jeg satt ikke med en spesiell følelse etter å ha lest boka. Jeg har lest mange bøker før, men ingen har lignet på denne. Boken tar opp mange viktige temaer som er relevant i dagens samfunn f.eks. Vennskap, dårlig selvbilde osv.. Jeg synes at det var lett å leve seg inn i boka, fordi forfatteren beskriver handlingen og karakterene veldig godt. Boka er lettlest, fordi det var brukt enkle ord, og tydelige beskrivelser.

«Dette er Ellens bok» har mye bra i seg. Boka er realistisk og jeg synes forfatteren har fått til dette. Jeg vil anbefale boka til både jenter og gutter som liker å lese om hverdagslivet. Jeg gir boka terningkast 4.

Vis flere anmeldelser

Til toppen