Dette er Ellens bok

Andrea Bræin Hovig Vigmostad og Bjørke 2022 7 anmeldelser

Ellen er en sjenert 13-åring som noe motvillig må tilbringe sommeren hos pappa, på hans hytte i Sverige. Det blir en sommer hvor alt endrer seg for Ellen. For ikke bare skjønner hun at pappa ikke er som alle andre Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Leana Sande

Lett å bli revet med.

Skrevet av 29. november 2022 av Leana Sande på Hvaler barne -og ungdomsskole

"Dette er Ellens bok" er en roman om familie, tilhørighet og identitet skrevet av Andrea Bræin Hovig. I boken får vi møte 13 år gamle Ellen som skal tilbringe 3 uker av sommerferien sin med pappen sin på hytta i Sverige. Sommeren som hun trodde skulle bli som planlagt, ble fort snudd rundt på hodet når "hun" dukket opp.. Hun forstår også etter vært at pappaen hennes, er litt annerledes enn andre.

Jeg likte boken mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg kunne virkelig sette meg inn i situasjonen og forstå hva Ellen følte. Jeg har ikke opplevd akkurat det samme som Ellen, men likevel gjorde den et stort inntrykk på meg. Boken var sterk, og jeg ble revet med allerede ved de første sidene av boken. Jeg har aldri lest noe lignende før. Boken tok opp mange viktige temaer, som venner, dårlig selvbilde, vanskeligheter og familie- noe som nesten alle kan kjenne seg igjen i.

Jeg syntes at denne boken burde bli nominert til U-prisen. Terningkast 6.

Julie

Original og realistisk ungdomsroman man kan føle seg igjen i!

Skrevet av 14. november 2022 av Julie på Hvaler barne -og ungdomsskole

I ungdomsromanen «Dette er Ellens bok» møter du 13 år gamle Ellen. Denne sommeren får hun svaret på flere hemmeligheter som endrer alt. Samtidig som hun "mister" noen, får hun noen nye inn i livet sitt.

Jeg likte boka veldig godt og er den beste norske ungdomsboka jeg har lest noen gang. Starten av boka var veldig beskrivende, noe som fikk meg til å bli helt oppslukt så jeg ville lese videre i boka. Det skjedde alltid noe som gjorde den veldig spennende så jeg klarte nesten ikke legge fra meg boka. Det var et par overraskende hendelser i boka som jeg ikke forventet, men som fikk meg til å lese videre. Det var lett å leve seg inn i boka, fordi det var lett å kjenne seg igjen. Den var litt trist, men samtidig fin og tok opp mange viktige og vanskelige temaer som mange kan føle seg igjen i, for eksempel dette med ensomhet, dårlig selvbilde og venner. Jeg syntes boka så veldig bra og spennende ut, men den var enda bedre enn det jeg trodde før jeg begynte å lese den. Boka var lettlest fordi det var brukt enkle ord og mange bra beskrivelser, så jeg leste den ferdig på ganske kort tid.

Boka om 13 år gamle Ellen har mye bra og viktig i seg. Forfatteren av boka tror jeg har skrevet denne for at ungdommer har noe å kjenne seg igjen i da det er skrevet mye om hvordan det er å være ungdom. Jeg mener denne boka burde nomineres til U-prisen fordi den var lettlest og original og jeg ville gjerne lest en del 2. Jeg anbefaler denne boka på det sterkeste til andre ungdommer.
Jeg gir boka terningkast 6.

Til toppen