Reklameskatten

Arne Garvang Gyldendal 2016 59 anmeldelser

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Andreas Berg Moen

Andreas Berg Moen

Skrevet av 17. november 2016 av Andreas Berg Moen på Vikhammer ungdomsskole

Bare et skoleprosjekt…

Denne boken er en humor og en drama bok.

Reklameskatten er en veldig interessant bok. Den er veldig lett å komme seg inn i, og du blir godt kjent med hoved personene som er Bille, Jacka, Putte, Rolad og Granberg.
Boken starter med at de skal gjør et skoleprosjekt som innebærer å lage en reklame for noe de selv velger. De 3 vennene ville gjøre noe stort ut av det, så de dro til forskjellige firmaer får å spørre om de kunne lage en reklame for dem. Etter å ha spurt et par firmaer fikk de endelig et ja. Det er da boken begynner å bli interessant. Etter hvert kommer det enda en ganske viktig person inn i boken som hjelper til med reklamen.
Jeg syns at boken var ganske bra fordi det startet med å være bare noe til et skoleprosjekt, men så endte det med å bli noe veldig stort. Reklameskatten sier på en måte at så lenge du legger ned arbeid og innsats i noe lite, kan det bli til noe stort til slutt.
Boken er skrevet på veldig enkelt bokmål, det er ikke noen spesielle "slang" ord i den. Den har heller ikke veldig lange eller vanskelige ord. Jeg vil si denne boken er ment alle ungdommer fra 11 til 14 år.
Jeg gir denne boken et terningkast 5, fordi den er enkel å lese og den motiverer leseren.


Benedicte Furuvik Evjen

Benedicte Furuvik Evjen

Skrevet av 17. november 2016 av Benedicte Furuvik Evjen på Vikhammer ungdomsskole

Skoleprosjekt?

reklameskatten handler om fem mennesker som elsker reklame. I boken møter vi Putte, Jacka, Roland, Bille og læreren Granberg. Elevene får et skoleprosjekt der de skal lage en reklame for noe. De bestemmer seg for å lage en reklame om brusen spinal flush. Etter mye om og men får de vist den unormale reklamen på tv. Etter den reklamen begynner de å lage flere. Til slutt begynner de å tjene store summer på reklamene.
Jeg synes boken var kjedelig og uinteressant. Denne boken for meg ble så kjedelig at jeg bare måtte legge den fra meg. Boka er skrevet fra alle fem sin synsvinkel, og blir derfor en smule forvirrende. I boka blir det brukt noen slang uttrykk som passer inn i teksten, men gjør boka vanskeligere å forstå. Forfatteren har prøvd å være kulFor meg ble boken en stor skuffelse. Boka er veldig urealistisk med tanke på at nesten ingenting av det som skjer i den skjer i det virkelige liv.
Jeg vil si at denne boka passer for jenter og gutter mellom 12-15. Jeg vil nok ikke anbefale denne veldig sterkt til andre. Av meg får denne boka terningkast 3.


Hanna Andersen

Hanna Andersen

Skrevet av 14. november 2016 av Hanna Andersen på Midtstuen skole

Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang
Min opplevelse av boka: Fortellingen fanget meg dessverre ikke fra start, og jeg må innrømme at den aldri engasjerte meg noe særlig. Jeg synes beklageligvis ikke at forfatteren har klart å skape en veldig spennende historie, og at romanen ikke hadde noe særlig til utviding av øyeblikket opp mot de få spenningstoppene den inneholdt. Bokas hovedpersoner er en gjeng ungdommer og en voksen. Fortellingen er bygget opp slik at disse karakterene bytter på å formidle handlingen per kapittel. Jeg opplevde språket i boka som veldig lite troverdig der jeg fikk inntrykk av at forfatteren har prøvd veldig hardt å skrive den på en ungdommelig og kul måte. Dette har han dessverre ikke lykkes i, og det eneste det førte til var at det ble kleint og slitsomt for meg å lese romanen. Det jeg derimot synes var bra med boka er at historien er veldig original og ikke ligner noe annet jeg har lest. Dette førte til at handlingen var lite forutsigbar og forbedret leseropplevelsen min. Bokas avslutning var veldig brå, og jeg synes ikke den rundet fortellingen noe godt av.
Troverdighet: Som jeg har nevnt tidligere så førte romanens språk til at handlingen ikke virket veldig troverdig. I tillegg var enkelte av bokas hendelser uvanlige og urealitsiske. Dette kunne noen ganger være morsomt, men andre ganger trakk det romanen ned.
Oppsummering: Fortellingen er til tider veldig lite troverdig. Det er fordi språket er uvanlig og enkelte deler av handlingen er urealistisk. Romanen er original og dette trakk leseropplevelsen min betydelig opp. Avslutningen var ikke imponerende. Den kom brått på, og jeg synes ikke den passet til fortellingen. Jeg velger derfor å gi boka terningkast 3.


Emil Peter Nitschke Rolstad

Emil Peter Nitschke Rolstad

Skrevet av 14. november 2016 av Emil Peter Nitschke Rolstad på Sør-Fron ungdomsskole

Reklameskatten- en bok med masse forvirring, men spennende til tider.

Reklameskatten handler om en ungdomsgjeng, som bestemmer seg for å lage reklame. Men alt går ikke som planlagt.

Denne boka er egentlig ganske grei, men boka blir fortalt av fem personer fra boka, og denne fortellermåten er kjedelig og forvirrende. Språket i boka er forståelig og greit skrevet. Det er ikke mange skildringer i boka, og jeg syns at forfatteren kunne hatt flere spenningstopper i boka. Boka blir rett og slett kjedelig å lese. Begynnelsen er helt grei men kunne vært mye mer spennende enn den var. Midtdelen var kjedeligere enn begynnelsen, og fanget ikke min oppmerksomhet som leser veldig mye. Slutten derimot var ganske bra og hadde flere spenningstopper enn resten av boka.

Jeg anbefaler denne boka til ungdommer som liker romaner, som er bygd opp og skrevet for ungdom. Jeg gir denne boka terningkast 3 fordi kapitlene er dårlig fortalt siden de skifter mellom fem personer, og boka er også ganske lang med lite skildringer, kun med mye spenning på slutten.


Heine Aa Tveranger

Heine Aa Tveranger

Skrevet av 14. november 2016 av Heine Aa Tveranger på Sandnes skule

Tittel: «Reklameskatten»
Forfattar: Arne Garvang.
Sidetal: 220 sider.
Ei grådig interessant bok.
Den handlar om fire ungdommar som blir reklamestjerner og tenar masse pengar på reklame. Eg vil no seie at den er ei realistisk bok som, handlar om kor slitsamt det kan vera å jobbe som reklameprodusent. Den begynner med at Putte, Jacka og Roland skal lage eit skuleprosjekt. Dei bestemmer seg for å lage ein reklame som dei klarer å få sendt på tv. Men så viser det seg at dei har gjort ein feil som gjorde ting litt vanskeleg. Boka var litt treig i begynninga, men så blei ho veldig oppslukande, så eg klarte ikkje å legge ho frå meg. Den hadde litt lite spenning, men slutten blei overraskande og eg hadde ikkje forventa det. Eg synest det dempa boka litt, men det var litt bra og, fordi eg ikkje forutsi slutten. Slutten var ikkje forutsibar og eg såg han ikkje komme. Eg synest at byrjinga, midten og slutten passa bra saman. Boka var truverdig, men han var og litt usannsynleg, sidan dei tener så mykje. Boka var lett å lese sidan forfattaren hadde skrive middels lange setningar og hadde ein god del kapitel. Eg syns at boka var original, sidan eg ikkje hadde høyrt eller lest noko lignande. Kort oppsummert var boka grådig bra. Den ga innspel om korleis det kan gå viss man begynnar med reklame og ikkje klarar og kvile samtidig. Boka sa ikkje noko spesielt til meg men, kanskje til nokon andre. Det beste med boka var humoren. Kort opp summert var boka ganske bra. Eg gir ho terning kast 5 fordi ho var litt uinteressant iblant, men elles grådig gøy og eg anbefaler ho for folk som likar å lese.
Heine Aasgard Tveranger
8.kl Sandnes skule

Vis flere anmeldelser

Til toppen