Reklameskatten

Arne Garvang Gyldendal 2016 59 anmeldelser

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres? Putte, Jacka, Roland og Bille får ved en tilfeldighet anledning til å lage Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Elise Høydal

Elise Høydal

Skrevet av 5. desember 2016 av Elise Høydal på Hyllestad skule

Hva skjer når ungdommen plutselig har mer penger på konto enn de har kunnet drømme om? Og for ikke å snakke om, hva skjer med foreldrene deres?
Slik såg litt av introduksjonen til boka «Reklameskatten» ut. Boka handlar om 4 personer (Putte, Jacka, Roland og Bille), som prøver og lage reklame. Det endar opp med at dei får meir pengar enn ein tenåring kunne drøymt om. Eg synst boka var bra i byrjinga, men litt ut i boka synst eg det blei litt for mykje av det same, og eg blei ofte forvirra av kven det var som snakka i dei forskjellige kapitla. Boka starta bra med at dei skulle finne på reklamen dei skulle ha til den lokal lagde brusen. Når du kom litt lengre ut i boka synst eg det blei litt det same når dei skulle lage reklame for dei andre byråa.
Boka passar for 11-14 år. Terningkast: 3


Emma Høgbakken

Emma Høgbakken

Skrevet av 2. desember 2016 av Emma Høgbakken på Søndre Land ungdomsskole, 9B

Tittel: Reklameskatten
Forfatter: Arne Garvang

Boken handler om Putte, Jacka, Bille og Roland som har laget en reklame utenom det vanlige. De blir veldig overrasket da reklamen faktisk blir sendt på TV dagen etter. Etter hvert er det flere reklamefirmaer som har lyst til at de skal reklamere for dem, og det virker som en drøm alt sammen. Helt til alle problemene starter å strømme inn…
Boken var bra og skrevet på en ganske god måte. Jeg liker at forfatteren har skrevet boken på den måten av hvert kapittel handler om en av de fire forskjellige, det gjør det mye enklere å holde styr på hva de forskjellige personene føler og tenker, og hvordan de ser for seg de forskjellige situasjonene.
Selv likte jeg boka godt. Den hadde godt innhold og den var lett å leve seg inn i. Det eneste jeg ikke likte var at det virket veldig ut som at forfatteren prøvde å skrive sånn som han oppfatter ungdommer snakker. Men ellers var den bra.
Jeg gir boken terningkast 4/5.


Iver Monshaugen

Iver Monshaugen

Skrevet av 1. desember 2016 av Iver Monshaugen på Sør-Fron ungdomsskole

Reklameskatten av Arne Garvang

Boka handlar om fire vener som dannar eit reklamefirma. Reklamefirmaet kallar dei CiA. Dei får også hjelp av ein lærar med for mykje fritid. Dei møttes i kjellaren til Putte kvar ettermiddag for å planlegge. Dei får fleire oppdrag som blir sent på Tv. Det kjem også noko utfordringar.

Det blir veksla mellom kven som er forteljar i boka. Kvart kapittel blir starta med namnet på den som fortell, og det gjer det oversiktleg. Det er artig å høyre tankane dei ulike personane. Personane i boka har uvanlige namn.

Boka er lettlest og eg likte ho godt.

Terningkast 5.


Amalie Stene Ross

Amalie Stene Ross

Skrevet av 28. november 2016 av Amalie Stene Ross på Lindås ungdomsskule

Reklameskatten

Sjølve handlinga i boka er ganske openbar. Det begynner med at vi får vite mykje om personane, ved at forfattaren bytter på synspunkta. Dei fire hovudpersonane fekk eit skuleprosjekt, men det utvikla seg til noko stort. Dei tente flesk på alle reklamane dei laga. Det spesielle var at dei gjorde det stikk motsette av alle dei andre. Dei oppretta sitt eiga byrå, «CiA» Commercial Issues Anchors. Boka er lett å lese, men forfattaren har skrevet på «dialekt». Eg gir boka terningkast 4, den var spennande og vanskelig å legge i frå seg, men hendingane i boka var litt gjentakande og slutten var ganske openbar.


Arwen Szygend

Arwen Szygend

Skrevet av 25. november 2016 av Arwen Szygend på Sør-Fron ungdomsskole

Reklameskatten

Reklameskatten handler om Putte, Jacka, Bille og Roland som har laget en original reklame utenom det vanlige. De blir positivt overraska da den faktisk blir sendt på TV dagen etter. Flere reklamefirma har lyst til at de skal reklamere for dem og det virker som en drøm alt sammen. Helt til problemene starter å strømme inn…

Boka skriver en for en tankene til hver hovedperson som boka handler om. Det gjør at den er oversiktlig og litt mer troverdig. Starten starter litt treigt men det går over etter at boka virkelig har starta. Reklameskatten viser også positive og negative sider ved reklame.Den er ikke alltid spennende og slutten hadde jeg forventa. Det var veldig originale navn på personene som var med i boka.
Denne boka passer til barn og ungdom ca. 12-15år.

Terningkast: 3

Vis flere anmeldelser

Til toppen