Hvis dette var en film

Teuta Dibriani Gyldendal 2022 46 anmeldelser

Arta og Elises Insta-filmklubb får flere og flere følgere. De får til og med tilbud om å dekke en festival! Men så skal foreldrene til Elise skilles, og Arta får seg ikke til å fortelle om sine egne problemer på Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Aurora

Vanskeleg både på skolen og heime

Skrevet av 1. desember 2022 av Aurora på Lom ungdomsskule

Boka handler om Arta, ho har ei venninne som heter Elise og når dei gjekk i åttende klasse starta dei en Instagram-konto som det kaller EA films. På Instagram-kontoen ser dei på film og anmelder dei.

Nå går dei første året på vgs. og Elise har fått seg to ny venner som vil være med i EA-films, Arta er litt skeptisk og tror dei kommer til å stele Elisa fra ho. En dag seier foreldrene til Arta til Arta og veslebroren hennas at mor deres har fått kreft. Arta vil gjerne si det til Elise men dei er aldri aleine lenger, en dag ho skulle si det fortell Elise at foreldra hennas skal skilast og da føler Arta at det blir feil at ho seier det med mora si.

Boka var lett og lese, men litt treig på starten. Det var en veldig brå slutt, boka slutta litt etter spenningspunktet. Nesten alle handlingene foregår på skolen eller heime hjå Arta.

Det er ikke ei fantasi bok, det som skjedde i boka kunne skjedd på ekte også.

Terningkast. 4

Mie

bra innhold i en kjedelig forside

Skrevet av 30. november 2022 av Mie på Bardufoss ungdomsskole

Jeg har nettopp lest hvis dette var en film av Teuta Dibria

Dette va en veldig interessant bok med mye viktig tema som må snakkes om. Det handler om at Arta og Elise er bestevenner, de holder på med å se på filmer og anmelde de på en Instagram konto de har sammen. To jenter vil være med og Elise er kjempeentusiastisk, men det er ikke Arta. Plutselig for begge problemer på privaten, men de ikke klarer å snakke sammen. Det får store konsekvenser for vennskapet. Vil de klare å løse dette?

Det var variert leseopplevelse, som oftest likte jeg boken godt og det var gøy å lese. Noe av det beste jeg likte med boken var at det var en veldig lettlest bok som man skjønte mye av. Det var veldig lett å skjønne hva som skjedde til de forskjelle tidspunktene. Personene likte jeg, de ble beskrevet godt og det var bra at plutselig Arta hadde et stort familieproblem, som ikke noen viste, og ble derfor bare mer og mer utenfor. Og Elise likte de to jentene mer som tiden viste. Det var en veldig spennende bok som man kunne kjenne seg mye igjen i. Virker mye som virkeligheten der man får nye venner, men du kanskje ikke liker dem like godt. Eller får private problemer man ikke kan si til alle, og derfor får det vanskelig med venner også. Forsiden på boka passet ganske bra og er enig i at det kunne vært en film. Vanligvis liker jeg ikke helt sånne klisje og litt kjedelig forsider, men når jeg begynte og var ferdig var jeg ganske enig. Dette var en av de upris bøkene jeg syntes hadde kjedeligst forside hvis man ikke har lest den, men samtidig også passet til boken.

Det var ikke så veldig mye jeg ikke likte med boka, men syntes de brukte litt for mye engelske ord som godt kunne vært norsk, som for eksmpel «dodger regnet akkurat», «som om det er common knowledge», «kjenner at jeg blir pissed» og «føler meg awkward» det passer ikke inn og hadde vært mye bedre med norsk. Det kunne vært litt mer spenningskurver og litt mer som skjedde som gjorde at det var litt mer gøy og spennende å lese den. Den var bra, men kunne gjerne vært litt mer.

Kunne godt anbefalt denne boken til de som liker at ting er lettlest og du kommer inn i handlingene og føler med personene fort. Det handler om hvordan det er å være ung og at alle har problemer de trenger å løse, men det handler om hvordan du gjør det. Var best etter du hadde lest litt mer enn det var i starten, så vent litt før du legger den fra deg. Jeg gir den terningkast 4.

Maja

Dette er en fortelling alle kan relatere til, i hvert fall litt

Skrevet av 30. november 2022 av Maja på Berg Montesorriskole

Hvis dette var en film er skrevet av Teuta Dibrani og handler om ei jente som heter Besarta som nettopp har begynt på videregående. Der går hun sammen med bestevenninna si, Elise. Disse to driver en Instagram-konto, hvor de anmelder filmer. En dag forteller Elise at foreldrene skal skilles, dette skjer samtidig som Besarta opplever problemer på hjemmefronten og ikke klarer å snakke om det.

Denne boka tar opp noen temaer som kan være vanskelig, skilsmisse og syke foreldre, men også vennskap. Jeg syntes dette var en veldig bra bok. Fortellinga er realistisk og har ikke så veldig mange spenningstopper, men fortsatt er boka veldig bra. Den spiller på følelsene til leseren og satser på å nå frem med det. Som oftest funket det, men noen ganger kunne det bli litt kjedelig. Det blir litt for lite spenningstopper og den er litt treig i starten.

Det er gode karakterer og disse er med på å gjøre boka enda mer realistisk. Romanen har en litt «happy ever after» slutt, men fortsatt er den bra, for man blir glad på vegne av hovedpersonen. Slutten passet veldig godt til fortellinga. Hvis dette var en film, var lett å relatere til, selv for dem som har foreldre som er friske og i lag. Siden det også handlet om problemer i et nært vennskap gjorde at boken kunne passe til alle.

Jeg syntes dette var en god bok og den er verdt å lese. Jeg vil gi boka terningkast 4.

Malak

Bok om misforståelser

Skrevet av 28. november 2022 av Malak på Engerdal barne -og ungdomsskole

Jeg har lest “Hvis dette var en film” som er skrevet av Teuta Dibrani.

Boken handler om to bestevenner som driver med noe de kaller for Ea films. Der de filmer og legger ut, og er aktive på sosiale medier. To andre jenter vil inn i “klubben” og da går alt feil for hovedpersonen Besarta. Elise som er bestevennen har ingen problemer med jentene, men Besarta får en følelse av at de ikke liker henne, da de sier litt forskjellige ting til henne. Foreldrene til Elise skal skilles og det er litt vanskelig for henne, mens moren til Besarta får kreft. Hun føler at hun ikke kan fortelle Elise om det fordi de blir mer og mer uvenner, og hun sliter med skilsmissen.

Boken var veldig enkel å lese, det var også fint med korte kapitler. Det var lett å kjenne seg igjen i mye av det som står i boka.

Det tar litt langt tid før det skjer noe i boka. Jeg kunne ønske mer skjedde tidligere.

Jeg kunne tenkt meg mere spenning eller mer som skjedde, fordi jeg føler mye av det samme ble sagt gang på gang. For eksempel følelsene til Besarta. Ett eksempel er “at hun har en klump i halsen”, som gjentas veldig ofte.

Jeg syns det ble tatt opp gode temaer, for eksempel skilsmisse, at man føler seg utenfor og kreft. I tillegg dette med at man iblant sitter med en klump i halsen og ikke får til å være ærlige med folket rundt seg. Besarta hørte for eksempel ikke på seg selv og sine behov. Det er noe alle iblant føler på.

Slutten er bra, fordi man må tenke seg til hva som skjer videre. Det var en litt brå og uventet slutt.

Boka passer for noen som sliter litt med å huske hva de leser eller noen som vil lese noe enkelt.

Terningkast 4

Emma Nathalie

Bok om sosiale medier og vennskap

Skrevet av 18. november 2022 av Emma Nathalie på Tjøme ungdomsskole

"Hvis dette var en film" er en boksom handler om Asta. Hun og bestevenninna driver en Instagram konto der de ser på filmer og anmelder dem. Plutselig kommer det to jenter inn som også har lyst til å bli med, Elise er veldig positiv til dette men Asta er litt mer skeptisk.. Det er ikke bra at Asta og Elise ikke klarer\kan snakke sammen.

I boka synes jeg språket er sånn passe, noen ganger er det fordelt utover boka hvordan språket er, men jeg syns at det var altfor mange engelske forkortninger i den boka. Det jeg likte med boka at det var delt opp i kapitler. Jeg syns at boka er ganske lett å forstå, på starten av boka syns jeg at den var litt kjedelig, men når jeg kom litt lenger ut i boka så syns jeg at det ble litt mer spennende. Det hadde blitt enda mere spennende vis det hadde skjedd noe mer med mammaen og vennskapet deres.

Boka den er veldig lettlest, jeg følte at boka ikke kom til det spenningspunktet der det skjedde. Det var en veldig fin forside der med en ekte person sitt øye! Selve forsiden var veldig fin, regnbuen og de store bokstavene. Jeg gir boka terningkast 5, og synes boka kan bli nominert til Uprisen.

Vis flere anmeldelser

Til toppen