Hvis dette var en film

Teuta Dibriani Gyldendal 2022 46 anmeldelser

Arta og Elises Insta-filmklubb får flere og flere følgere. De får til og med tilbud om å dekke en festival! Men så skal foreldrene til Elise skilles, og Arta får seg ikke til å fortelle om sine egne problemer på Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Inger Helen

Jentedrama

Skrevet av 15. desember 2022 av Inger Helen på Eide ungdomsskole

Boka «hvis dette var en film» er skrevet av Teuta Dibrani og har 133 sider. Boka handler om to jenter som hadde en insta-filmklubb der de anmelder filmer og poster det på insta. Klubben heter EA films. Etter hvert får de fler og fler følgere og til slutt får de to nye medlemmer i klubben sin. Men så skjer det noe i livene til Elise og Arta som er vanskelig å glemme.

Jeg synes at boka var litt bra skrevet og lettlest, men selve innholdet var ikke så bra. Det var litt spenning, men ikke så mye. Boka hadde en veldig forventet og forutsigbar slutt. Noe annet jeg ikke likte så godt var at det var litt for mange unødvendige dialoger som gjør boka litt lengre enn den burde vært.

Noe som var bra med boka var at den var litt spennende til tider. Jeg tror også at mange ungdommer på min alder kan sette seg lett inn i boka og relatere til hendelsene. Dessverre så var ikke dette min type bok og jeg klarte ikke helt å sette meg inn i den.

Jeg tror denne boken passer best til jenter fra 11-15år.

Derfor gir jeg boken terningkast 3/6

Angelica Silnes Lindgjerdet

Å tørre og snakke

Skrevet av 15. desember 2022 av Angelica Silnes Lindgjerdet på Eide ungdomsskole

«Hvis dette var en film» er en roman skrevet av forfatteren Teuta Dibrani. Dette er typisk dramasjanger der det skjer mye på kort tid. De vi hører mest om er Arta som er Albansk, og bestevennen hennes, Elise. De er i en filmklubb som de kaller EA-films. Det blir problemer med å filme når Arta har så mange konflikter med familie og venner.
Boken er litt treig i starten, men den forbedrer seg etter hvert.

Arta har mange problemer med familie. Foreldrene skiller seg, og det gjør også foreldrene til Elise. Da dette skjer blir det ikke like mye filming som før, noe som er kjedelig for både de og følerne deres. Forfatteren har lagt mye fokus på akkurat det å ikke si ifra når ting har, eller er vanskelig. Denne boken er kanskje sett mer på som en «jentebok». Kanskje det er det, hvis du bare er interessert i action og spenning. Ellers synes jeg denne boken passer for alle kjønn. Uavhengig om dette er en jentebok eller ikke.

«Hvis dette var en film» er ikke min type bok. Jeg relaterte en del med den men forsto ikke så mye av det som skjedde.

Jeg gir «Hvis dette var en film» terningkast 3.

Nila

Fornøyd med boka

Skrevet av 12. desember 2022 av Nila på Bråtejordet skole

«Hvis dette var en film» er en roman skrevet av Teuta Dibrani. Boka handler kort fortalt om to jenter som har en Insta-filmklubb der de snakker om filmer og forteller hva de syns om filmene. Filmklubben heter EA films. De får flere og flere følgere helt til det kommer to nye medlemmer i klubben. Men så skjer det noe i livet til Elise og Arta som er vanskelig å glemme.

Jeg gir denne boka en terningkast 5 fordi jeg syns boka var for dramatisk i noen av hendelsene som skjedde i boka. Det ble tidvis lite realistisk på grunn av de dramatiske hendelsene. Noe som også trakk litt ned, var at boka hadde veldig mange unødvendig dialoger som egentlig ikke hadde trengt å være med i boka. De unødvendige dialogene gjorde boka lengre, og de føltes ikke noe relevante for handlingen.

Det jeg likte med boka var at handlingen var spennende. Dette var min type bok. Kanskje en av de første bøkene jeg faktisk har kost meg med mens jeg leste. Boka klarte godt å etterligne hvordan vi tenåringer snakker og skriver som var ganske morsomt å lese. Jeg likte tittelen veldig godt. Det var en av grunnene til at jeg nettopp valgte å lese denne boka fra Uprisen. Jeg syns også boka skilte seg veldig ut fra andre ungdomsbøker på en positiv måte. Det er nesten ingen ungdomsbøker som jeg har lest som har en sånn type handling som denne boka hadde. Veldig kreativ handling, kreativt språk. Fin forside og en veldig fin tittel som grep blikket mitt med en gang.

Kort oppsummert så syns jeg denne boka passer godt for ungdommer. Det er en bok for deg som liker å lese om drama. Boka hadde mange dramatiske scener og følelser. Den hadde mye etterligning av hvordan vi ungdommer snakker i dag som var ganske morsomt. Så jeg anbefaler denne boka sterkt videre til ungdommer, spesielt jenter.

Vilde

Uinteressant bok

Skrevet av 12. desember 2022 av Vilde på Inderøy ungdomsskole

Boka handler om ei jente som heter Arta. Arta får en trist beskjed, men tørr ikke si det til vennene sine. Arta og Elise har en filmklubb som plutselig flere blir interessert i og bli med i.

Boken startet litt tregt og ga ikke mye mening. Det meste handler om EA- films som gjør den litt kjedelig. Kapitelene i boka var ganske kort som gjorde den litt bedre. Også brukte forfatteren en del «ungdoms ord» som var relevant i boka. Det var lite spenning, som gjorde at det ikke var så interessant å lese. Jeg synes innholdet var litt kjedelig og dette var ikke en bok for meg.

Jeg gir boken terningkast 3.

Hedi

Litt forvirrende bok, men blir bedre

Skrevet av 9. desember 2022 av Hedi på Grov skole

Boken handler om vennskap og familie. I begynnelsen av boken møter vi Arta og bestevenninnen Elise. Helt siden ungdomsskolen har de hatt en Insta-filmklubb i lag. De får flere og flere følgere, og får til og med tilbud om å dekke en festival. Men så skjer det ting. Det skjer ting i familien til både Elise og Arta. Elise forteller om familieproblemene til Arta, men Arta er redd. Arta lar være å fortelle de store problemene. Hva skjer med Arta? Blir alt å ordne seg eller blir alt å gå rett til helvete?

Jeg synes boken var litt forvirrende i starten. Som gjorde at det ble litt vanskelig å lese. Men etter hvert gikk det litt bedre med forståelsen og lesingen, også var det litt uklart igjen. Det gikk som en berg og dalbane med tanke på forståelsen av boken. Men mot slutten av boken ble det bedre med forståelsen.

Boken var også litt rotete, det var litt uklart å vite når personene i boken sluttet å snakke og begynte å tenke. Men ellers var det en ganske grei bok. Jeg likte at de brukte litt ungdomsspråk innimellom. Og at meldingene var skrevet i tekstbokser, det var ganske kult.

Jeg synes alt i alt at det var en grei bok. Har du tenkt å lese den må du være klar over at det kan bli litt forvirrende. Men man blir å skjønne mer etter hvert. Da jeg så boken tenkte jeg at den er spennende og interessant med tanke på forsiden. Men den levde ikke opp til de forventningene, som sagt den var mer forvirrende og rotete. Jeg synes at denne boken ikke burde bli nominert til U-prisen, men det er et fint tema å ta opp.

Jeg gir boken et terningkast: 2. fordi den var forvirrende, den levde ikke opp til forventingene jeg fikk da jeg så forsiden, det var vanskelig å skille mellom når de tenkte og når de snakket og boken opplevdes som urolig, ikke lett å forstå seg på.

Vis flere anmeldelser

Til toppen