Motiverende samarbeid mellom kritikerklassene på Karlsrud -og Inderøy ungdomsskole

Uprisen er virkelig i gang for fullt, og kritikerklasser over hele landet leser og publiserer anmeldelser på urpsien.no. Nytt av året er at to og to klasser er spleiset og skal samarbeide. Hva samarbeidet går ut på er litt forskjellig. De fleste skolene er satt sammen med tanke på at de skal være langt fra hverandre geografisk sett. Hensikten er å gi elevene er større opplevelse av at Uprisen er et nasjonalt prosjekt.

Karlsrud skole i Oslo er satt sammen med Inderøy skole i Trøndelag. I tillegg til at de to lærerne, Hanne Mostervik Dalby og Henrik Bye Røthe, utveksler tips og triks i forbindelse med arbeidet med Uprisen i klasserommet, har samarbeidet mellom elevene så langt gått ut på å utveksle presentasjonsvideoer og konkurrere om hvem som har lest flest bøker og postet flest anmeldelser. Det er lærerne som sammen har kommet frem til hvordan de skal samarbeide.

– Det er lærerikt å få et innblikk i hvordan andre skoler jobber med prisen, og hvilke erfaringer andre har gjort seg i arbeidet. Jeg opplever at elevene synes det er spennende å ha en samarbeidsklasse, og jeg tror elevene synes det er kult å se at elever fra andre steder i Norge gjør det samme som dem, forteller Mostervik Dalby.

Dette er elevene hennes enige i. De forteller at de synes det er gøy og veldig motiverende å ha en samarbeidsklasse. -Vi har en lese og skrivekonkurranse med Inderøy, og de har ledet veldig – men vi skal slå dem! Sier Caroline Solheim (14). Emilie Tvedt-Karlson (14), forteller at læreren oppdaterer dem om resultatene i norsktimene. -Når vi ser at Inderøy hele tiden ligger foran, har det gitt oss motivasjon til å lese på, sier hun.

Emilie Tvedt-Karlson (14), Viktor von Wachenfeldt (13 år) og Caroline Solheim (14)

Elevene forteller videre at de nettopp har laget og sendt en presentasjonsvideo til Inderøy. -I videoen viser vi frem skolen og snakket litt om hva vi synes om de bøkene vi har lest. I tillegg ble det et lite skuespill om at vi har mobilhotell på skolen, forklarer Viktor von Wachenfeldt (13 år).

Elevene har flere ideer når det gjelder samarbeidet videre. De er enige om at det hadde vært gøy og interessant å bli bedre kjent med Inderøy-elevene. -Vi kunne hatt et zoom -eller facetimemøte, der vi ble bedre kjent og kunne diskutere bøkene, foreslår Solheim og Tvedt-Karlson. – Eller hva med at Ipad-premien for årets anmelder blir byttet ut med penger til reise, slik at man kan besøke hverandre? utbryter von Wachenfeldt.

Et samarbeid trenger ikke være tidskrevende eller vanskelig, mener Mostervik Dalby. – Jeg anbefaler at de aktuelle skolene kommer opp med en eller to ideer som gjør at elevene får en følelse av at de gjennomfører dette prosjektet sammen med andre. Et delt dokument med oversikt, eller deling av video/bilde kan være en god start!

Slik så poengoversikten ut pr. 18.10.2022